
TBM-gjennomslag på Follobanen
På Follobane-prosjektet «kappkjørte» to tunnelboremaskiner, hver på 2400 tonn, mot gjennomslag nær Oslo sentrum. Tirsdag 11. september like over klokken 12 ble de to gjennomslag.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
To av tunnelboremaskinene i Follobane-prosjektet er oppkalt etter modige damer med en sterk tilknytning til Oslo og Middelalderparken, som ligger nær fjellhallen der gjennomslaget skal skje.
Begge damene fikk gjennomslag like over klokken 12 tirsdag 11. september.
Tunnelboremaskinene (TBM) har etter gjennomslaget lagt bak seg ni kilometer hver i nordlig retning. Det samme forventes av de to sørgående maskinene i 2019. Sammen graver de fire damene den hittil lengste jernbanetunnelen i Norden.
Det første gjennomslaget
Bane Nor valgte tunnelboremaskiner for utgravning av hoveddelen av den lange tunnelen. Boringen startet 5. september 2016 og utgravningene i nordlig retning ligger i dag foran planen. Med nye metoder og løsninger viser prosjektet vei for fremtidige jernbaneprosjekter i Norge, skriver Bane Nor på sine nettsider.
Prosjektet strekker seg fra Oslo til Ski i Akershus og inkluderer den 20 km lange tunnelen som er bygget i hardt norsk fjell.
Det endelige gjennomslaget for boringen av jernbanetunnelen vil etter planen skje våren 2019. To tredjedeler av hele Follobaneprosjektet er per september 2018 utført.
Fire kjemper
Hele operasjonen med de fire gigantiske tunnelboremaskinene styres fra et sentralt riggområde på Åsland, utenfor Oslo.
Transportbånd transporterer utgravd steinmasse fra tunnelene som skal gjenbrukes som en del av grunnmassen i et nytt boligområde som skal etableres ved anleggsområdet.
Denne måten å drive tunnelboring på medfører, ifølge Bane Nor, en reduksjon i kjøretøy på offentlige veier og mindre forurensning.
Ekstremt hardt fjell i Norge
Arbeidet med tunnelboremaskinene gjennomføres av den spansk-italienske totalentreprenøren Acciona Ghella Joint Venture.
- De 150 meter lange maskinene, med en diameter på 9,96 meter, er de sterkeste TBM-ene noensinne og er produsert av Herrenknecht i Tyskland, skriver Bane Nor på nett.
Maskinene borer gjennom harde masser av stein og fjell som er dannet gjennom flere istider.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker laborant
Ønsker du en spennende jobb som laborant innen vei og anlegg?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kalkulatør konstruksjoner
Er du en drivende dyktig kalkulatør med engasjement for anleggsbransjen?
-
SMP PARTS NORGE AS søker Field Sales Manager
Vi søker en sulten og ambisiøs Field Sales Manager til markedsledende selskap
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?