- Vi håper at reduksjonene i utslipp fra biler kan føre til kutt i andre tunneler i fremtiden, sier Hareide.Foto: Tor Livius Midtbø/SD
Flere elbiler kan gjøre bygging av tunneler billigere
- Regjeringen har ambisiøse klimamål. Vi jobber for at alle nye biler som blir solgt i 2025 skal være utslippsfrie, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
- Med de utslippsreduksjonene det vil gi, kan Statens vegvesen kutte 300 millioner kroner i utbyggingen av ventilasjonsanlegget i den nye Rogfast-tunnelen. En mer miljøvennlig hverdag har mange uventede og positive ringvirkninger, sier Hareide videre.
Statens vegvesen gikk gjennom kostnadene i prosjektet E39 Rogfast i Rogaland i fjor. Rogfast skal bli verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel. Gjennomgangen har også vært gjennom en ekstern kvalitetssikring.
- Med mindre utslipp fra biler, trenger vi mindre ventilasjon enn tidligere. Jeg vil understreke at selv om det blir mindre ventilasjon, går ikke det utover brannsikkerheten i Rogfast. Det er særdeles viktig for en så lang tunnel. Samstundes håper vi at reduksjonene i utslipp fra bilene kan føre til kutt i andre tunneler i fremtiden, sier samferdselsministeren.
Annonse
Rogfast klar til bygging
Gjennomgangen av kostnadene i fjor, viste at Rogfast blir dyrere enn først beregnet. Stortinget vedtok å øke den statlige delen i prosjektet fra 21,4 prosent til 40 prosent. Den nye kostnadsrammen er på 24,8 milliarder kroner, mot tidligere 20,8 milliarder kroner.
Illustrasjon av tunnelen under Boknafjorden på Rogfast.Illustrasjon: Norconsult/Statens vegvesen
- Vi har nå stadfestet overfor Statens vegvesen at de kan fortsette med byggingen av Rogfast. Etter at Stortinget gikk med på kostnadsøkningen, har vi sendt veivesenet brev for å fullføre den formelle prosessen. Statens vegvesen kan nå starte å lyse ut kontrakter i prosjektet, sier Hareide.
- Rogfast er et av de største samferdselsprosjektene i Norge. Det binder sammen Stavanger-området med Haugalandet, gir en større bo- og arbeidsmarkedsregion og reduserer reisetiden mellom Stavanger og Bergen kraftig. Det er viktig å gjennomføre prosjektet, men vi skal samtidig passe på at kostnadene er under kontroll. Det er de nå, etter en god gjennomgang av Statens vegvesen, sier Hareide.