GRØNN: Tre entreprenører/arbeidsfellesskap ble med videre i konkurransen om å tunnelkontrakten E02 (merket med grønt) på Rogfast.
Illustrasjon: SVV
Eneste utenlandske entreprenør ble avvist til Rogfast-kontrakt
Begrunnelsen var at selskapet ikke oppfylte kvalifiseringskrav.
Tre entreprenører er
prekvalifisert til å konkurrere om å bygge den siste store E39
Rogfast-kontrakten (E02 Kvitsøy).
– Vi har tre godt
kvalifiserte leverandører blant
de fire som søkte om å bli prekvalifisert, sier prosjektleder Sveinung Brude i
Statens vegvesen.
Acciona Construcción,
S.A., er avvist med begrunnelse i at de ikke oppfyller kvalifiseringskravet
gitt i konkurransegrunnlaget, og de blir ikke invitert med i den videre
prosessen.
Disse tre er prekvalifisert:
- JV Implenia Norge AS/Stangeland Maskin AS, som har Rogfast-kontrakten fra Mekjarvik utenfor Stavanger.
- NCC Norge AS, som hadde den første kontrakten på Arsvågen i 2018–2019. Risa AS og LNS er med som underentreprenører.
- Skanska Norge AS, som har Rogfast-kontrakten, fra Bokn kommune mot Kvitsøy.
Dette skal bygges
Arbeidet med å bygge verdens
lengste og dypeste undersjøiske veitunnel er godt i gang fra Bokn i nord til
Randaberg i sør.
Som de andre to store
kontraktene er også denne kontrakten en utførelsesentreprise, med
prekvalifisering og forhandling.
Entreprise E02 er en toløpstunnel med
et tverrsnitt på 10,5 meter mot sør og nord fra Kvitsøy. Lengden er cirka 8,8 km med full innredning, tekniske bygg, pumpestasjoner
og andre installasjoner. Entreprisen omfatter
også to ventilasjonssjakter og planfritt
kryss i tunnelen med ramper og rundkjøringer. Det skal også bygges 1,6
kilometer vei i dagen, to bruer og en stor fylling i sjø som skal bli til
næringsareal.
Arbeidet omfatter også fullføring
av innredning av Kvitsøytunnelen på 3,5 km som nå blir bygget i entreprisen som pågår på
Kvitsøy.
E02 kontrakten fra Kvitsøy skal
møte E03 kontrakten som bygges fra sør i Randaberg kommune utenfor Stavanger og skal møte E04 kontrakten som bygges fra nord i Bokn kommune.
Frister
Fristen for første tilbud, er 20. desember 2023, og deretter
blir det forhandlingsmøter før entreprenørene skal levere siste tilbud innen 8.
mars 2024.
Går alt etter planen blir det kontraktsignering i april 2024.