SKAL PRIORITERES: Fellesprosjektet Arna-Stanghelle blir Norges største tunnelprosjekt og Norges største samferdselsprosjekt noen gang.

Foreslår å bevilge 96,1 milliarder til samferdsel

STADSBUDSJETTET 2025: Regjeringen foreslår en kraftig økning til drift og vedlikehold, både på vei og på jernbane.

Publisert Sist oppdatert

– Regjeringen legger opp til en historisk satsing på samferdsel i neste års statsbudsjett. Spesielt retter vi innsatsen mot å ivareta det vi har, og utbedre hvor vi kan. Å prioritere drift og vedlikehold betyr bedre trygghet for folk i trafikken, bedre klimatilpassing og bedre militær mobilitet. I tillegg prioriterer vi blant annet å starte det største samferdselsprosjektet noen gang, Arna-Stanghelle. Helt konkret foreslår vi å bevilge totalt 96,1 milliarder kroner til samferdsel i 2025, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Regjeringen foreslår å bevilge 10,8 milliarder kroner til drift og vedlikehold av riksveinettet i 2025. Dette er en økning på 1,1 milliarder kroner sammenlignet med statsbudsjettet for 2024. Til drift, vedlikehold og fornyelse av jernbanenettet foreslår regjeringen 12,1 milliarder kroner.

– Vi oppfølger løftene i Nasjonal transportplan ved å foreslå en kraftig økning til drift og vedlikehold, både på vei og på jernbane. Det skal være trygt å for folk å komme seg frem. Godt vedlikehold er avgjørende for å ha et godt, sikkert og fungerende veinett og for at veiene skal kunne brukes trygt i mange år. Det er for mange tog som ikke er i rute. Det må vi gjøre noe med. For første gang på gjentatte år blir det foreslått mer penger til å ta bedre vare på den jernbanen vi allerede har, sier Nygård.

Øker med 3,8 milliarder

Totalt foreslår regjeringen 46,9 milliarder kroner til veiformål, en økning på 3,8 milliarder kroner fra 2024. 23,3 milliarder kroner skal gå til investeringer på riksveiene, noe som vil gi rasjonell framdrift i igangsatte prosjekter, og prosjektstart for E45 Kløfta i Finnmark og fellesprosjektet Vossebanen/E16 Arna–Stanghelle i Vestland med raskest mulig framdrift.

-Dette er svært viktige prosjekt som vil bedre framkommet og sikre innbyggerne en tryggere reisevei, helt i tråd med prioriteringene til regjeringen i nasjonal transportplan sier Jon-Ivar Nygård

Vedlikehold og bygging av bane

Til jernbane foreslår regjeringen totalt 32,6 milliarder kroner i 2025.

Av dette er i alt 12,1 milliarder kroner foreslått til drift, vedlikehold og fornyelse av jernbanenettet. Til større investeringsprosjekt, som blant annet bygging av InterCity-strekninger på Østlandet, elektrifisering av jernbanen i Trøndelag og innføring av det nye, digitale signalsystemet ERTMS – foreslår regjeringen å bevilge 11,7 milliarder kroner.

– En opptrapping av arbeidet med vedlikehold og fornyelse kommer til å gi positive resultat over tid. I tillegg vil blant annet nye tog og innføring av det digitale signalsystemet ERTMS bidra til å redusere antallet innstillinger og forsinkelser i togtrafikken i årene fremover, sier Nygård.

1,2 milliarder til utskiftning av lastebiler

Regjeringen vil i 2025 økning satsingen på en mer klimavennlig transportnæring.

Elektrifisering av tungbilparken er et av regjeringens viktigste tiltak for å kutte klimautslipp. Derfor følger regjeringen opp Nasjonal transportplan 2025–2036 og ladestrategien, med utbygging av døgnville- og rasteplasser for å tilrettelegge for lading av tunge biler. Videre foreslår regjeringen 1,2 milliarder kroner til Enova for å styrke innsatsen for utskiftning av tunge kjøretøy.

For å fremskynde den grønne omstillingen i luftfarten, foreslår regjeringen å løyve til sammen 50 millioner kroner for å etablere Norge som testarena for null- og lavutslippsfartøy.

Videre foreslår regjeringen 7,7 milliarder kroner til ordninger som fremmer attraktive og klimavennlige byer med godgjør framkommet.

Powered by Labrador CMS