Ønsker ikke å gi noen ny dato for åpning av Follobanen

Må bytte 2,4 km kabel.

På en pressebrifing mandag informerte Bane Nor om målingene som pågår som en del av testprogrammet på Follobanen. På det tidspunktet var det klart at én strømforsyningskabel måtte byttes, mens man fortsatt holdt på med test og analyse av tre andre kabler.

Alle fire er strømforsyningskabler som gir strøm til selve kontaktledningsanlegget i Blixtunnelen.

- I går kveld ble det klart at vi må bytte alle de fire kablene, som ikke responderer godt nok i forhold til definerte testkrav. Hver kabel er 600 meter lang, så totalt blir 2400 meter kabel byttet, sier konsernsjef Gorm Frimannslund på et pressemøte i dag.

Det jobbes med å kutte og tilpasse de nye kablene, samt å fjerne de gamle kablene.

Stengt inntil videre

Hele hensikten med testprogrammet er å avdekke utfordringer før strømsetting. Planen var å strømsette anlegget i dag, og å starte testkjøringen i morgen.

- Det velger vi nå å skyve på. Dersom det oppstår hindringer underveis i testprogrammet vil det måtte legges på ytterligere tid. Det er ikke mulig å vite det nå, det er informasjon som blir klart etter hvert som arbeidet gjøres. Vi ønsker altså ikke å kommunisere ny åpningsdato, men jobber iherdig videre med alle nødvendige interne ressurser og dyktige leverandører, med å komme i mål så raskt som mulig, sier Frimannslund.

- Vi erkjenner at vi nok har vært i overkant optimistiske med tidsplanen for arbeidet med testing og tiltak for feilrettingen på Follobanen. Vi jobber for å åpne så fort som mulig, og samtidig må vi være sikre på at vi ikke får noen overraskelser når trafikken starter opp igjen, sier Gorm Frimannslund.

Jobber med ny ruteplan

Sammen med Vy jobber Bane Nor for å forbedre ruteplanen fra 1. februar, særlig for å forbedre tilbudet for de reisende på østre linje. Ruteplanen vil gjelde inntil videre, altså til Follobanen er helt klar for en trygg og sikker gjenåpning. Vy informerer om rutetilbudet når dette er klart.

- Vi er veldig lei oss for at gjenåpningsarbeidet fører til usikkerhet for pendlerne og de øvrige reisende. Det er å håpe at et noe forbedret reisetilbud fra 1. februar kan hjelpe litt med en krevende hverdagslogistikk for togkundene, sier Frimannslund.

Powered by Labrador CMS