SKANSKA: Frem til midten av mars er det i hvert hovedløp sprengt ca. 3250 meter som er 35 prosent av den totale tunnellengden Skanska skal sprenge fra Bokn. Innredningen av pumpebassenger og tekniske bygg har også startet.Foto: Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen
Så langt har entreprenørene kommet etter ett års drift
Prosjektet skal bli verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel.
Vi snakker selvsagt om Rogfast, og det er nå ett år siden
skytebas Eivind Lien i Skanska og daværende Bokn-ordfører Osmund Våga, trykket
på knappen for den første salven i hovedløpene. Tunnelen som har en rekke
entreprenører involvert, skal altså bli verdens lengste og dypeste vegtunnel.
Siden første salven ble smatt, har arbeidet gått for fullt
og tunneldriften har hatt god produksjon, melder Statens vegvesen i en
pressemelding.
På Bokn har entreprenør Skanska sprengt ut over tre
kilometer i hvert av hovedløpene, og har allerede startet arbeidet med
etterarbeid i tunnelene. Implenia/Stangeland har kontrakten E03 sørfra, og der
går også fremdriften etter planen med en lengde på litt over to kilometer i
hvert av hovedløpene. Nå som påsken er over, blir det lys i tunnelen.
Ordføreren i Randaberg kommune vil da trykke på knappen og det blir utslag på
Harestad i Randaberg kommune.
Annonse
God fremgang på Bokn
- Entreprenøren Skanska har hatt god framdrift på sprenging
i tunnelen. Dette til tross for at det fremdeles har vært nødvendig med mye
tung sikring på Laupland, da fjellforholdene på de seks tunellstuffene har
variert. Det har også vært en del injeksjon og stedvis vann under høyt trykk.
Skanska har nå sprengt ut de første fjellrommene hvor det skal plasseres pumper
for å pumpe vannet ut av tunellen i både anleggsfasen og senere i driftsfasen,
forteller prosjektleder på E04-kontrakten, Odd Erik Haugen.
Frem til midten av mars er det i hvert hovedløp sprengt ca.
3250 meter, eller 35 prosent av den totale tunnellengden Skanska skal sprenge
fra Bokn. Kulverten som skal opprettholde lokalveien til Vågshaug under E39 har
også blitt ferdigstilt, som planlagt og til god kvalitet, forteller
prosjektleder, Odd Erik Haugen.
Utslag på Harestad etter påsken
- Mot Harestad har bergkvaliteten vært bedre enn forventet
og produksjonen har derfor gått veldig bra. Det er nå sprengt ut 25 prosent av
tunnelen fra Mekjarvik, det vil si ca. 2150 meter i hvert hovedløp. Denne
fremgangen har resultert i at man forventer utslag ut mot Harestad rett etter
påske. Også mot Kvitsøy har bergkvaliteten vært god, og fremdriften går som
planlagt, sier prosjektleder på E03-kontrakten, Anne-Merete Gilje.
På Kvitsøy nærmer det seg avslutningen på E15
Etter kontrakten skal entreprenør, arbeidsfellesskapet
Hæhre/Risa, avslutte sine arbeider 8. mai 2024. Videre skal det legges
høyspentkabel i Kvitsøytunellen i juni og i august. E02-kontrakten skal etter
planen tildeles i mai, og det er Skanska og Implenia/Stangeland som konkurrerer
om den aller største kontrakten i Rogfast. Går alt etter planen starter
arbeidet etter sommerferien slik at nedetiden på anlegget mellom E15 og E02
blir minimal. E02 er den mest kompliserte kontrakten, med toplanskryss, to rundkjøringer
og to ventilasjonssjakter på en diameter på 9 meter, som skal ned 250 meter ned
til hovedløpene. Tunneldrivingen vil gå mot Randaberg i sør til Bokn i
nord.
Skåning av torsk i gyteperioden februar-mars
1. februar i år startet fyllingen innenfor moloen på
Mekjarvik, som et tiltak for å skåne gyteperioden for torsk i området etter
krav fra statsforvalter. Moloen er nå blitt fylt av 220.000 kubikk
med masse fra tunneldrivingen og ferdigstilles 31. mars. Man gjenopptar da
fylling i sjøen fra april. Det er også restriksjoner vedrørende gyteperioden
for torsk ved Føresvik i nord, steinmassene har blitt transportert til Husøy
ved lekter. Denne transporten har fungert godt, men har hatt noe nedetid på
grunn av været. Til sammen har nå lektertransporten passert Boknasundbrua hele
3200 ganger tur/retur, opplyser prosjektleder Odd Erik Haugen.
Grønne maskiner for det grønne skiftet
Statens vegvesen ønsker å være en bidragsyter til det grønne
skifte og derav har entreprenørene Implenia/Stangeland og Skanska tatt i bruk
flere elektriske maskiner som sprøyterigg, lastedumper og piggemaskin på
Rogfast. Det foreløpig ikke godkjent å bruke batterier, og strømmen som
forsyner anleggsmaskinene blir derfor hentet utenfra tunellen via kabel.
- Avslutningsvis sier prosjektsjef Oddvar Kaarmo at
fremdriften, overordnet, stort sett er i samsvar med opprinnelig
fremdriftsplan.