SPARER IKKE PÅ KRUTTET: Brodtkorb mener samferdselsminister Jon-Ivar Nygård ikke forstår at han prioriterer dyre og ineffektive el-maskiner framfor trygge veier.

Samferdselsministeren prioriterer dyre og ineffektive el-maskiner

STATSBUDSJETTET 2025: Gratulerer samferdselsministeren med at han etter 1090 dager i jobben, endelig har forstått at elektriske anleggsmaskiner koster tre ganger så mye som dagens maskinpark.

Publisert

Forslag til statsbudsjettet 2025 ble lagt frem i dag og kommentaren fra MEF-direktør Julie M. Brodtkorb lot ikke vente på seg:

– Jeg vil gratulere samferdselsministeren med at han etter 1090 dager i jobben, endelig har gått opp for han at elektriske anleggsmaskiner koster tre ganger så mye som dagens maskinpark. Problemet er at han fremdeles ikke forstår at han prioriterer dyre og ineffektive el-maskiner framfor trygge veier, sier administrerende direktør Julie Brodtkorb i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF).

 Tapt mulighet for tryggere veier

Statsbudsjettet for 2025 er ifølge Brodtkorb en tapt mulighet for tryggere veier. Anleggsbransjen er pålagt å vekte klima 30 prosent i alle kontrakter. I hovedsak innebærer denne vektingen at kun el-maskiner blir belønnet. De koster altså tre ganger prisen av en dieselmaskin. I sum gjør det at det blir mindre penger for hele offentlige sektor til å ha tilstrekkelig vedlikehold, som igjen skaper trygg ferdsel på våre veier, sier Brodtkorb.

Betydelig økning

– Ønsker samferdselsministeren både satsing på el-maskiner og trygge veier, må bevilgningen økes betydelig mer, sier Julie Brodtkorb

 Ifølge Riksrevisjonen dør 30 personer hvert år i trafikken på grunn av dårlige veier. Regjeringen skriver nå i sitt eget budsjett at de ligger 450 millioner bak det behov som de selv mener må til for å opprettholde riksveienes funksjon.

– Regjeringen har brukt hele høsten på å framsnakke sitt eget veibudsjett. Det er selvsagt hyggelig med mer til riksvei og fylkesvei, men bevilgningene er for lave. I sum vil jeg si at dette er et budsjett for å lappe hull, men ikke et varig løft for bedre veier i landet vårt.

 

 

 

Powered by Labrador CMS