TIDLIG BESTEMT: - Jeg har alltid sagt at jeg skal kjøre lastebil, sier Thea Stridshol med sin Scania R580 i bakgrunnen. Foto: Klaus Eriksen

- Jeg har vokst opp i dette

TRONDHEIM: Thea Stridshol (24) kjører tungtrekker. Hun kjenner ingen andre jenter som kjører denne type transport, men for henne falt det seg helt naturlig.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

TRIVES: Thea trives godt på jobben som også blir overnattingssted ganske mange døgn i året. Foto: Klaus Eriksen

- Jeg har vokst opp i dette. Pappa kjørte langtransport da jeg var liten, og jeg ble ofte med på tur. Det ble egentlig klart ganske tidlig hva jeg skulle drive med, for jeg har sagt så lenge jeg kan huske at jeg skal kjøre lastebil, sier hun.

Rett på skole

På videregående skole tok hun studieretningen transport og logistikk, og deretter det påfølgende 19-ukers kurset for yrkessjåføropplæring ved Ole Vig vgs i Stjørdal. Da var hun 18 år. Ingen tid å kaste bort, med andre ord.

Anlegg&Transport treffer 24-åringen i lokalene til spesialtransportselskapet Prøven Transport som ligger langs E6 like sør for Trondheim. I læretiden kjørte hun tippsemi, faktisk i forbindelse med byggingen av nevnte E6 rett utenfor vinduene.

SPESIALBEDRIFT: Prøven Transport holder til langs E6 like sør for Trondheim. Foto: Klaus Eriksen

- Men det ble litt for kjedelig for meg, sier hun ærlig.

Kontakter

Pappa Rune Grosberghaugen som fremdeles kjører langtransport (for Dybvad Transport), kjente godt til tidligere sjef i Prøven Transport, Sverre Fordal, og 1+1 ble raskt til 2.

- Da Sverre spurte om jeg ville prøve meg her i noen måneder, var jeg ikke i tvil, sier hun.

Noen måneder er blitt til flere år, og Thea stortrives. Både i miljøet og med arbeidsoppgavene.

- Vi kommer til nye steder hele tiden, og et oppdrag kan for eksempel vare i et par uker. Jeg er ikke noe rutinemenneske, så det passer meg veldig godt, sier hun.

11 AKSLINGER: Eksempel på noe av utstyret hos Prøven Transport. Foto: Klaus Eriksen

Selv kjører hun vanligvis en treakslet Scania R580 boggi med treakslet maskinhenger. Transport av anleggsmaskiner er favorittoppdragene, men det blir også en del kjøring av betongelementer og trafoer, og mye annet som er tungt.

- Har du noe favorittmerke når det kommer til bil?

- Det er kun Scania som gjelder for min del. Det er den jeg liker å kjøre og bo i. Jeg føler den er best tilrettelagt for det jeg trenger, sier hun.

150 tonn

I lastebilparken til Prøven er det både Scania, Volvo, MAN og Mercedes-Benz. De tyngste tungtrekkerne er de to sistnevnte merkene.

- Hvor tunge transporter utfører dere?

- Jeg kan kjøre rundt 65 tonn med min bil, men vi har en del trafooppdrag som kan veie både 100 og 150 tonn. Vi har to Nicolas-hengere til disse transportoppdragene, sier hun.

- Da begynner det å bli ganske spesielt?

- Ja, og det krever en masse planlegging. Vi kan planlegge i et år, før transporten går. Og når vi er i gang, kan ting ha forandret seg langs veien, slik at vi må planlegge deler på nytt, smiler hun.

STRENGE KRAV: Hit, men ikke lenger med fottøyet på! Foto: Klaus Eriksen

- Det blir stadig flere jenter bak rattene på lastebiler, men det er kanskje ikke så mange innen denne type transport?

- Det er flere jenter som kjører åpen semi, men jeg har ikke sett noen andre jenter som kjører dette. Akkurat hvorfor er ikke godt å si, men dette er tungt arbeid med masse spesialutstyr. Man er veldig alene der ute, og må løse utfordringer der og da, sier Stridshol.

- Hva tenker du om fremtiden som sjåfør?

- Jeg tenker at jeg vil hele tiden utvikle meg. Vi har investert i en ny 3+1 Volvo 750 med treakslet brønnhenger som jeg kjører så ofte jeg får muligheten til. Den har jeg kjørt en Volvo A40 dumper med, for eksempel, sier hun.

- Du vil kjøre den, ja, selv om det er en Volvo?

- Det går siden det er en tungtrekker, gliser hun tilbake.

Powered by Labrador CMS