Både trekkvogn og semitrailer på bildet øverst fikk kjennemerkene inndratt i mars på Ånestad kontrollstasjon, Innlandet. Da sjåfør/eier skulle hente semitraileren med traktor og henger i mai, ble traktorhengeren også avskiltet (rundballene var hentet, så semitraileren var uten last da den skulle fraktes på traktorhengeren). Begge ganger ble det også kjørt uten gyldig førerkort.Foto: Statens vegvesen
Lastebilsjåfør uten førerkort skulle frakte semitrailer på traktorhenger
Les om den utrolige saken som utspiller seg på Ånestad kontrollstasjon i disse dager.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
I en tungbilkontroll på Ånestad kontrollstasjon rv.3/rv.25 i Innlandet 7. mars kjørte en rundballetransport forbi den skiltede kontrollen. Vogntoget ble senere innhentet og deretter ble veldig mange feil avdekket:
Den norske sjåføren på den norske trekkvogna hadde ikke gyldig førerkort, ikke sjåførkort i fartsskriveren det var utgått kalibrering av fartsskriveren. Bremsesystemet på semitraileren var ikke koblet til trekkvogna, og var heller ikke tilpasset trekkvogna. Fem av dekkene hadde ikke rett merking, og det var felger med split rim, som er ulovlig, på den latvisk-registrerte semitraileren. Trekkvogna var begjært avskiltet i 2019 og semitraileren ble avskiltet i 2014. Den var påsatt latvisk registreringsskilt fra en landbruksmaskin.
Kom om natten for å hente
Annonse
Bil og semihenger ble avskiltet og har siden stått på kontrollplassen. Statens vegvesen har lenge forsøkt å få tak i sjåfør/eier for å få ham til å hente dem. Nå i mai har man lykkes å oppnå dialog med mannen, som lovet å hente semitraileren.
Dette valgte ham å kjøre i ettiden natt til torsdag 20. mai, da ham ankom med en traktor og henger. Planen var å laste semitraileren på traktorhengeren. Rundballene var hentet tidligere.
Det ble det ikke noe av, for det var kontroll plassen da ham ankom. Det viste seg at mannen fortsatt ikke hadde gyldig førerkort. Dermed ble han anmeldt for andre gang denne våren for å kjøre uten dette.
Traktorhengeren hadde forandret seg
Traktorhengeren var en historie for seg selv:
- Det viste seg at traktorhengeren ikke hadde noen identitet, men kjennemerke var fra en traktorhenger som ikke ligner på den han kom med i natt. Ved oppslag fra registrering hos Statens vegvesen av hengeren, ser vi at det ikke er samme hengeren som kom hit i natt. Ved registrering hadde hengeren f.eks. to aksler, nå hadde den én aksel med tvilling-monterte hjul, skriver Statens vegvesen i en rapport etter kontrollen.
Dermed ble kjennemerket inndratt. Istedenfor at en semihenger ble hentet, ble dermed enda en henger fra mannen plassert ved Ånestad kontrollplass.