Veidirektør Ingrid Dahl Hovland og direktør Audun Aaland i Impleina/Stangeland signerte fredag den andre av tre store Rogfast-kontrakter. På bildet gratulerer Hovland entreprenørene Implenia og Stangeland med kontrakten. Signeringen ble gjort elektronisk via teams. Kontrakten er på ca. 4 milliarder kroner.Foto: Øyvind Ellingsen, SVV
Sammen med de andre Rogfast-kontraktene vil ringvirkningene være store for mange typer arbeidskraft og leveranser i Nord- og Sør-Rogaland.
Annonse
I desember klaget arbeidsfellesskapet Risa, LNS og Hæhre på tildelingen. Dette førte altså ikke til annet utfall.
18,5 kilometer tunnel
Kontrakten er knyttet til byggingen av sørlige del av den totalt 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen. Implenia/Stangeland skal bygge en toløps tunnel fra Randaberg i sør og halvveis mot Kvitsøy, totalt 18,5 kilometer.
- Jeg vil gratulere hele regionen med dagen. Nå starter byggingen fra begge sider av Boknafjorden. Rogfast vil sikre god mobilitet for store deler av Vestlandet. For industrien og arbeidslivet vil det å spare 40 minutters reisetid mellom Stavanger og Bergen bety mye, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland, som mener at prosjektet også vil bety mye for arbeidslivet i regionen, og for Ferjefri E39.
Implenia/Stangeland
- Vi er glade over å vinne dette prestisjeprosjektet sammen med våre samarbeidspartnere i Stangeland Maskin. E03-parselen er et stort og komplekst infrastrukturprosjekt i tråd med vår strategi, hvor vi kan benytte våre mange år med erfaring og ekspertise innen tunnel og betong, sier administrerende direktør i Implenia Norge, Audun Aaland.