§ 3-2.Plassering og sikring av gods
1. Gods skal være plassert slik at føreren har tilstrekkelig utsyn og ikke hindres i å manøvrere forsvarlig. Verken påbudt lys eller kjennemerker må være tildekket.
2. Godsets vekt skal være mest mulig jevnt fordelt på hjul på samme aksel og hensiktsmessig fordelt mellom akslene. Minst 20 % av kjøretøyets aktuelle totalvekt skal hvile på styrende hjul.
3. Gods skal være sikret slik at det ikke utgjør en trussel for helse, eiendom eller miljøet. Sikringen skal hindre at godset verken kan
a. virke forstyrrende på sikker kjøring
b. falle av kjøretøyet eller slepe på vegen,
c. virke forstyrrende for andre trafikanter, eller
d. ryke, støve, fremkalle unødig støy eller på annen måte være til sjenanse for omgivelsene.
Det samme gjelder kjetting, tau, presenning og annet festemiddel.
4. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke utenfor veg som er åpen for alminnelig ferdsel dersom kjøringen likevel er forsvarlig.
§ 3-3.Nærmere om sikring av gods
I tillegg til bestemmelsene i foregående paragraf gjelder følgende for motorvogn eller tilhenger, med unntak av transport av gods med motorsykkel, moped, beltekjøretøy eller innvendig i personbil.
1. Under transport skal gods på kjøretøy være sikret slik at lastenheter kun minimalt kan endre posisjon i forhold til hverandre, mot vegger eller mot andre flater i kjøretøyet, og ikke kan flytte seg utenfor lasterommet eller lasteflaten.
2. Ved sikring av last på kjøretøy i kategori M2, M3, N2, N3, O3, O4, traktor konstruert for hastighet over 30 km/t og tilhenger som trekkes av slik traktor og av motorredskap konstruert for hastighet over 30 km/t skal sikringen minst tåle følgende krefter:
a. I kjøreretningen: 0,8 ganger godsets vekt
b. Sideveis og mot kjøreretningen: 0,5 ganger godsets vekt
Sikringen skal også hindre at lasten kan helle eller velte.
Beregning av krefter skal utføres i henhold til siste versjon av EN 12195-1. Annen beregningsmetode kan godtas hvis det kan dokumenteres eller på annen måte godtgjøres at sikringen minst tåler de krefter som angis i tredje ledd.
3. Ved sikring av last på kjøretøy som ikke omfattes av nr. 2, skal sikringen minst tåle følgende krefter:
a. I kjøreretningen: 1,0 ganger godsets vekt
b. I kjøreretningen på tilhenger trukket av traktor eller motorredskap som er konstruert for fart ikke over 30 km/t: 0,5 ganger godsets vekt
c. Sideveis og mot kjøreretningen: 0,5 ganger godsets vekt
Sikringen skal også hindre at lasten kan helle eller velte.
4. Lastsikringsutstyr
a. Gods skal sikres ved låsing, blokkering, direkte surring, overfallssurring eller ved kombinasjon av disse metoder.
Andre metoder kan godtas hvis det det ved beregninger eller praktiske prøver kan sannsynliggjøres at den anvendte metode oppfyller kravene i nr. 3.
b. For kjøretøy som omtalt i nr. 2 skal lastsikringsutstyret minst tilfredsstille de relevante av følgende standarder:
EN 12640 Surringspunkter
EN 12642 Styrken til vognkassestruktur
EN 12195-2 Sikringsutstyr laget av kunstfiber
EN 12195-3 Surrekjettinger
EN 12195-4 Ståltausurring
ISO 1161, ISO 1496 ISO-container
EN 283 Vekselflak
EN 12641 Presenninger
EUMOS 40511 Stolper – støtter
EUMOS 40509 Transportemballasje
Siste versjon av standardene skal benyttes.
Lastsikringsutstyr som ikke oppfyller disse standardene kan godtas hvis det kan dokumenteres at det tåler de krefter som beskrives i nr. 3.